کارشناسان باروری می‌گویند رژیم کم کربوهیدرات احتمال بارداری را تقویت می‌کند

10 ژوئیه 2017- به گفته‌ی کارشناسان، شانس باروری زنانی که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می‌کنند 5 برابر افزایش می‌یابد.

متخصصان باروری همچنین دریافتند که خوردن مقادیر زیادی کربوهیدرات‌های تصفیه شده نظیر نان سفید و غلات صبحانه می‌تواند احتمال حاملگی را کاهش دهد.

 دکتر Gillian Lockwood مدیر اجرایی گروه باروری IVI در Tamworth در کنفرانس تولید مثل و جنین شناسی اتحادیه‌ی اروپا در هفته‌ی گذشته گفت: پزشکان پیشرو در این زمینه هم اکنون معتقدند تغییرات تغذیه‌ای قابل توجه در کاهش مصرف کربوهیدارت‌ها موجب بهبود شانس بارداری می‌شود.

او افزود: من به بیمارانم می‌گویم اگر شما از نان تست برای صبحانه استفاده می‌کنید دیگر نمی‌توانید برای نهار ساندویچ یا برای شامل پاستا میل کنید، آنها باید مقادیر قابل توجهی سبزیجات تازه و پروتئین‌های کم چرب و مقدار محدودی کربوهیدرات، تنها به اندازه ی یک وعده‌ی سروینگ در روز مصرف کنند.

دکتر Lockwood در مطالعه‌ای بر روی 120 زن که تحت روش باروری IVF قرار گرفتند، این موضوع را برجسته کرد. 58 درصد از این افراد تحت رژیم غذایی کم کربوهیدرات بودند و موفق به زایمان شدند، در حالیکه تنها 1 درصد از زوجهایی که غذای حاوی کربوهیدرات زیاد مصرف می‌کردند مجبور به تکرار این روش برای بارداری شدند.

 متخصصان باروری بریتانیا هم اکنون کلاسهای آموزش رژیم‌های غذایی را برای زوجهای نابارور دایر کرده‌اند که در آنها دروسی شامل کلاسهای تغذیه و آشپزی آموزش داده می‌شود.

 Grace Dugdale یک زیست شناس تولیدمثل در مرکز باروری Leedsکه در این طرح فعالیت می‌کند، گفت: مردم باید در مورد خوردن کربوهیدراتهای تصفیه شده در نانهای سفید، ماکارونی، غلات، بیسکویت‌ها و کیک‌ها محتاط باشند زیرا مولکولهای قند ساده‌ی موجود در آنها بسرعت جذب و موجب افزایش ناگهانی مقدار قند خون می‌شود.

او افزود: سلول تخم زن، سلول بزرگی است و دارای تعداد زیادی میتوکندری می‌باشد، بنابراین کیفیت این سلول تحت تأثیر رژیم غذایی قرار می‌گیرد. رژیم غذایی نامناسب شامل کربوهیدرات‌های تصفیه شده همچنین می‌تواند باروری مردان را تحت تأثیر قرار دهد. این کار با تخریب DNAی اسپرم صورت می‌گیرد و بر تحرک اسپرم و مورفولوژی و یا شکل آن که نقش مهمی در توانایی شنا کردن آن دارد و همچنین بر تعداد اسپرمی که تولید می‌کند، تأثیر می‌گذارد.

رژیم غذایی کم چرب همچنین وابستگی افراد مبتلا به دیابت را به دارو کم می‌کند حتی می‌تواند  به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند که بیماری خود را معکوس کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم کم کربوهیدرات  ده هفته‌ای و آموزش روشهای تغذیه‌ای مفید و زندگی سالم برنامه‌ی Low Carb  را در سایت دیابت بریتانیا بررسی کنید.

 منبع :

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/fertility-experts-reveal-low-carb-diet-boosts-chances-of-successful-conception-95145142.html